SzocioIrodalom: Társadalmi kérdések a szociológia és a szépirodalom metszéspontján
Ebben a rovatunkban egy szépirodalmi művet és a hozzá kapcsolódó szociológiai és társadalomtudományi könyveket mutatjuk be.
Szépirodalmi mű: Hermann Hesse: Kerék alatt
Hans Giebenrath igazi éltanuló. Szülőhelyén mindenki az ő sikerében bízik a tartományi vizsga felvételijénél. Neki drukkol a lelkész, az osztályfőnök, az iskola igazgatója. A vizsga sikerül, de Hansnak továbbra is sok dolga van, még nyáron is latin és görög nyelv, számtan és hittan tanulással telik az idő. A nyár hamar elrepül, a szeminárium követelményei pedig magasak. Az iskolában ráadásul megismerkedik egy különc figurával, Hermann Heilnerrel és jegyei rohamosan romlani kezdenek… Vajon milyen sors vár a kisfiúra, akitől ellopták a gyerekkorát?
„Heti egy-két alkalommal el kell menni sétálni, az csodát tesz. Szép időben az ember magával vihet egy könyvet a szabadba – meglátod, milyen könnyen és vidáman megy odakint a friss levegőn a tanulás. No, csak fel a fejjel!"
Kapcsolódó szakirodalmi művek:
Szerk: Mayer József: Korai iskolaelhagyók és újrakezdő tanulók
A kötet a hátrányos helyzetű tanulók és az iskola abbahagyása közötti kapcsolattal, annak megelőzésére indított nemzetközi és hazai programokkal, valamint a munkaerőpiaci ismeretek és az oktatás kapcsolatával és a felnőttoktatás helyzetével foglalkozik.
Szilágyi Gyula: Megbukott az iskola?
A könyv a különböző hazai és nemzetközi felmérések kapcsán (Monitor, PISA 2000-es vizsgálatok) kutatja a hazai oktatási rendszer teljesítményének gondjait. Kitér a tanárok bérének és megbecsültségének, a diákok szocializációs problémáinak kérdésére, a tanár-diák kapcsolat, a pedagógusképzés, az oktatási rendszer szelekciójának, a társadalmi egyenlőtlenségek és mobilitási esélyek bemutatására.
Réthy Endréné: Motiváció, tanulás, tanítás: miért tanulunk jól vagy rosszul?
A kötet a tanulási motiváción keresztül vizsgálja a témához kötődő pedagógiai és pszichológiai elméleteket, a tanulási környezet, a gyerekek személyiségének és a családi hátterének szerepét, és a tanár-diák kapcsolat fontosságát.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése